Gyakorlati felkészítés, pálya- és hivatásszocializáció a református pedagógusképzésben
A KRE PK GYTKI alaptevékenysége során a felsőfokú pedagógusképzés szakos gyakorlatainak megszervezésével, értékelésével foglalkozik. A Kar képzésein világi és hitéleti képzésein a hallgatók magas kreditértékű és óraszámú, jellemzően több féléves külső gyakorlatokon vesznek részt. Ezen gyakorlatok tartalmát csak részben képes a Kar a saját módszertani, tantervi dokumentumai révén szabályozni – szükség van egy intenzív, kölcsönös tudásmegosztáson alapuló szakmai együttműködésre is a Kar és a partnerintézmények között.
Kutatásunkban – ezen tudásmegosztási igényre is tekintettel – azokat a főbb szakmai kérdéseket kívánjuk elméleti és empirikus módszereket is felhasználva megvizsgálni, melyek a gyakorlati képzés minősége, és a képzéseink felvevőpiacát jelentő szakmai környezet számára leginkább meghatározók. Ez utóbbi kérdésben érvényre kívánjuk juttatni az Egyetem fenntartója, a Magyarországi Református Egyház azon törekvését, hogy a felsőfokú pedagógusképzés váljon alkalmassá a református köznevelési rendszer számára elkötelezett, a keresztyén szellemi és lelki értékrendben otthonosan mozgó munkatársak biztosítására. A projekt további célja, hogy a pedagógus pályaszocializáció aspektusainak mentén feltárjuk azokat a momentumokat, amik képesek a tanulmányok ideje alatt erősíteni a pálya iránti elkötelezettséget ezzel is csökkentve a hallgatói lemorzsolódást.
A fentiek jegyében a 2022 őszével induló kutatási projektünk keretében a következő témakörökben fogunk vizsgálatokat folytatni:
- A református pedagógusképzés elméleti megalapozottságából és módszertani specifikumaiból eredő szakmai többlet meghatározása, előfordulásának és hatásainak mérése
- A református pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei
- A református pedagógusképzés eredményei a pálya- és hivatásszociológiai folyamat horizontján.
Konferenciák:
Kiadványok:
Kapcsolódó további publikációk:
- Ackermanné Kelő Kamilla: A tanítóképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 39-56. oldal
- Baranyiné Kaszás Ildikó-Szarka Júlia: Gyakorlatvezető kisgyermeknevelők szakmai hivatástudata: A hallgatók képzésében résztvevő csecsemőgondozók és kisgyermeknevelők munkájának értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 75-83. oldal
- Fülöpné Kántor Judit: Az óvodapedagógus képzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 57-74. oldal
- Fülöpné Kántor Judit-Neszt Judit: A pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 19-38. oldal
- Neszt Judit: A pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxis kutatásának elméleti és módszertani háttere. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 7-18. oldal
- Szontagh Pál: Óvodapedagógus jelöltek szerepfelfogása és hivatásmotivációja. In K. Kéri, K. Józsa, K. Kanczné Nagy. A. Tóth-Bakos, D. Borbélyová, T. Mészáros (eds.): 14th International Conference of J. Selye University. Pedagogical Section. Conference Proceedings. J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 197-206, ISBN: 978-80-8122-447-8, DOI: https://doi.org/10.36007/4478.2023.197
- Ágnes Tolnai: Education and competitiveness – primary education as a part of measuring competitiveness. In E. Korcsmáros, F. Filip (eds.): 14th International Conference of J. Selye University. Section of Economics, Mathematics and Informatics. Conference Proceedings, J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 133-147, ISBN: 978-80-8122-449-2, DOI: https://doi.org/10.36007/4492.2023.133
- Váradi-Kusztos Györgyi – Váradi Ferenc: A református szakmai többlet mérhetősége és mérése a pedagógusképzés szempontjából. In K. Pólya (ed.): 14th International Conference of J. Selye University. Theological Section. Conference Proceedings. J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 63-76, ISBN: 978-80-8122-448-5, DOI: https://doi.org/10.36007/4485.2023.63
Kutatási kérdőív: