Gyakorlati felkészítés, pálya- és hivatásszocializáció a református pedagógusképzésben
A KRE PK GYTKI alaptevékenysége során a felsőfokú pedagógusképzés szakos gyakorlatainak megszervezésével, értékelésével foglalkozik. A Kar képzésein világi és hitéleti képzésein a hallgatók magas kreditértékű és óraszámú, jellemzően több féléves külső gyakorlatokon vesznek részt. Ezen gyakorlatok tartalmát csak részben képes a Kar a saját módszertani, tantervi dokumentumai révén szabályozni – szükség van egy intenzív, kölcsönös tudásmegosztáson alapuló szakmai együttműködésre is a Kar és a partnerintézmények között.
Kutatásunkban – ezen tudásmegosztási igényre is tekintettel – azokat a főbb szakmai kérdéseket kívánjuk elméleti és empirikus módszereket is felhasználva megvizsgálni, melyek a gyakorlati képzés minősége, és a képzéseink felvevőpiacát jelentő szakmai környezet számára leginkább meghatározók. Ez utóbbi kérdésben érvényre kívánjuk juttatni az Egyetem fenntartója, a Magyarországi Református Egyház azon törekvését, hogy a felsőfokú pedagógusképzés váljon alkalmassá a református köznevelési rendszer számára elkötelezett, a keresztyén szellemi és lelki értékrendben otthonosan mozgó munkatársak biztosítására. A projekt további célja, hogy a pedagógus pályaszocializáció aspektusainak mentén feltárjuk azokat a momentumokat, amik képesek a tanulmányok ideje alatt erősíteni a pálya iránti elkötelezettséget ezzel is csökkentve a hallgatói lemorzsolódást.
A fentiek jegyében a 2022 őszével induló kutatási projektünk keretében a következő témakörökben fogunk vizsgálatokat folytatni:
- A református pedagógusképzés elméleti megalapozottságából és módszertani specifikumaiból eredő szakmai többlet meghatározása, előfordulásának és hatásainak mérése
- A református pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei
- A református pedagógusképzés eredményei a pálya- és hivatásszociológiai folyamat horizontján.
Konferenciák:
Kiadványok:
- Fülöpné Kántor Judit, Lehoczky Mária Magdolna, Orisek Márta, Szontagh Pál, Váradi Ferenc (2024): A református pedagógusképzés gyakorlata. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar Nagykőrös, 2024. https://zenodo.org/records/13832875
- Szontagh Pál, Tolnai Ágnes, Váradi Ferenc, Váradi-Kusztos, Györgyi (2024): To become a teacher. The Role of Reformed Church teacher training in the development of the sociological processes of vocational careers. Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary Faculty of Pedagogy, Nagykőrös, online edition https://doi.org/10.5281/zenodo.12634157
- Szontagh Pál – Tolnai Ágnes – Váradi Ferenc – Váradi-Kusztos Györgyi (2023): Pedagóguskép-pedagógusképzés. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10022961
- Tolnai Ágnes (szerk.) (2023): Gyakorlati felkészítés, pálya- és hivatásszocializáció a református pedagógusképzésben. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, online kiadás. DOI 10.5281/zenodo.7869853
Kapcsolódó további publikációk:
- Ackermanné Kelő Kamilla: A tanítóképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 39-56. oldal
- Baranyiné Kaszás Ildikó-Szarka Júlia: Gyakorlatvezető kisgyermeknevelők szakmai hivatástudata: A hallgatók képzésében résztvevő csecsemőgondozók és kisgyermeknevelők munkájának értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 75-83. oldal
- Fülöpné Kántor Judit: Az óvodapedagógus képzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 57-74. oldal
- Fülöpné Kántor Judit-Neszt Judit: A pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxisa, elkötelezettsége, szakmai értékei és nehézségei. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 19-38. oldal
- Neszt Judit: A pedagógusképzésben közreműködő gyakorlatvezető pedagógusok praxis kutatásának elméleti és módszertani háttere. Magyar Református Nevelés, 2023/3. szám, 7-18. oldal
- Szontagh Pál: Óvodapedagógus jelöltek szerepfelfogása és hivatásmotivációja. In K. Kéri, K. Józsa, K. Kanczné Nagy. A. Tóth-Bakos, D. Borbélyová, T. Mészáros (eds.): 14th International Conference of J. Selye University. Pedagogical Section. Conference Proceedings. J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 197-206, ISBN: 978-80-8122-447-8, DOI: https://doi.org/10.36007/4478.2023.197
- Ágnes Tolnai: Education and competitiveness – primary education as a part of measuring competitiveness. In E. Korcsmáros, F. Filip (eds.): 14th International Conference of J. Selye University. Section of Economics, Mathematics and Informatics. Conference Proceedings, J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 133-147, ISBN: 978-80-8122-449-2, DOI: https://doi.org/10.36007/4492.2023.133
- Váradi-Kusztos Györgyi – Váradi Ferenc: A református szakmai többlet mérhetősége és mérése a pedagógusképzés szempontjából. In K. Pólya (ed.): 14th International Conference of J. Selye University. Theological Section. Conference Proceedings. J. Selye University, Komárno, Slovakia, 2023, 63-76, ISBN: 978-80-8122-448-5, DOI: https://doi.org/10.36007/4485.2023.63
Kutatási kérdőív: