A pályázat célja a Pedagógiai Kar tudományos eredményeinek, értékőrző, értékteremtő hagyományai láthatóságának növelése az alább bemutatott tematikus csomópontokhoz kapcsolódó publikációkkal, konferenciákkal és egyéb tehetséggondozó, tehetségfejlesztő rendezvényekkel.
A 2022-ben Gárdonyi Géza halálának 100. évfordulóját, valamint a 2023-ban Petőfi Sándor születésének 200. évfordulóját köszöntő jubileumok jó alkalmat szolgáltatnak arra, hogy a két szerzőt oktatási profilunkba illeszkedően vizsgáljuk úgy a gyermekirodalom szempontjából, mint a nyelvészeti kutatások, valamint az alkotóművészetek komplexitása aspektusából, előtérbe helyezve a komplex, összművészeti és tudományos megközelítést, kiemelt figyelmet fordítva a keresztény értékek közvetítésére. Fontos célkitűzés anyanyelvi kultúránk középpontba állítása is, hiszen Petőfi életpályája összefonódik mindazzal, amit az anyanyelvi kultúra és a modern nemzet megszületése sűrít magába. Hallgatóink körében a tehetséggondozás szándékával, Petőfi aktualitását hangsúlyozva esszéíró versenyt hirdetünk.
Az értékőrzés, értékközvetítés szándékával folytatjuk Benedek Elek munkásságának a feltárását, megerősítve és tovább építve a Benedek családdal már kialakított kapcsolatokat. Ennek jegyében rendezzük meg 2023 őszén a Benedek Elek szakmai találkozót. Ezen alkotóművészeti területeket felölelő tudományos és kulturális program az irodalom, a báb és a drámapedagógia komplex módszereivel tiszteleg Benedek Elek költői, írói, publicista, kultúrpolitikai munkássága, valamint nyelvgondozási céljai előtt. A rendezvény módszertani kutatásának célja: mesefeldolgozások módszerei bábbal és drámával az óvodában és az iskolában.
A Benedek-életmű összefonódik a szeptember 30-án ünnepelt népmese napjával, amelyre szimpózium keretében szakmai előadásokkal hívjuk fel a figyelmet. Az előadásokból készült tanulmányok szakfolyóiratokban jelennek meg.
2023-ban és 2024-ben folytatjuk a nemzetközileg is elismert Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs versenyt, amelynek tudományos kereteit is hangsúlyozzuk szakmai előadásokkal és publikációkkal. A beküldött pályamunkákból kiadványt készítünk, tudományosan és módszertanilag is elemezve a legjobb alkotásokat.
A kutatásnak fontos része a Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny adatainak feldolgozása. Célunk a nagy számban rendelkezésre álló adatok elemzése alapján szinkrón nyelvi jelenségek, illetve nyelvi kompetenciával összefüggő problémakörök feltárása, amelyeknek a bemutatásával hatékonyabbá tehetjük a nyelvelsajátítás folyamatát, az anyanyelv és az idegen nyelvek oktatását.
Megvalósítók: Nyelv, Irodalom és Kultúra Tanszék, Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék, illetve a tanszékekhez kapcsolódó Nyelv és digitális kompetenciák, valamint Gyermekkultúra kutatócsoportok.
Az üveghegyen innen, az Óperenciás-tengeren túl… (2022. szeptember 29.)
A csillagokon túl – Gárdonyi más szemszögből (2022. október 26.)
Petőfi-mozaikok (2023. február 16.)
XXVI. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny (2023. május 20.)
Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs verseny (2023. június 3.)
Az üveghegyen innen, az Óperenciás-tengeren túl… II. (2023. október 25.)
Simonyi-induló (2023. november 28.)
XXVII. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny (2024. május 25.)
Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs verseny (2024. június 1.)
Bárdos Dóra, Tóth Etelka (szerk.) (2023): Helyesírás és tehetséggondozás a digitális térben – XXVI. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás. https://doi.org/10.5281/zenodo.10467781
Bárdos Dóra, Tóth Etelka (szerk.) (2024): Helyesírás a bitek birodalmában – XXVII. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás
Szinger Veronika, Tóth Etelka (szerk.) (2023): Határok nélkül – Kányádi-metszetek. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás. https://doi.org/10.5281/zenodo.10467855
Szinger Veronika, Tóth Etelka (szerk.) (2024): Versek, képek, álmodások – Kányádi-metszetek II. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás.
Tóth Etelka, Kovács Tibor, Váradi Ferenc, Váradi-Kusztos Györgyi (szerk.) (2022): Szó – kép – ritmus. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös. online kiadás. DOI 10.5281/zenodo.7669573
Tóth Etelka, Vallent Brigitta (szerk.) (2023): A csillagokon túl – Gárdonyi más szemszögből. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás. https://doi.org/10.5281/zenodo.10467876
Tóth Etelka, Bárdos Dóra, Vallent Brigitta (szerk.) (2024): Petőfi-mozaikok. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös. online kiadás, DOI: 10.5281/zenodo.13225951
Csontos Tamás: Kétnyelvűség kisgyermekkorban. Magyar Református Nevelés, 2023/3. 99–109.
Fehér Éva: Az aranytulipánná változott királyfi – játékos mesélés az óvodában. Óvodai Nevelés, 2023/4. 29–30.
Fehér Éva: Az óvodai irodalmi nevelésben utat törő játékos mesélési forma. Magyar Református Nevelés, 2023/2. 5–15.
Fehér Éva: The Evolving World of Storytelling in Pre-school Education. Eruditio–Educatio, 2023/2. 3–15.
Galuska László Pál: Benedek Elek mesenyelve. Magyar Református Nevelés, 2023/3. 124–129.
Neumayerné Streitman Krisztina: Coaching szemlélet és a tanulási motiváció – támogatás az autonóm és önszabályozó tanulói identitás megszületésében. Magyar Református Nevelés, 2023/3. 110–123.
Tóth Etelka – Galuska László: Hogyan lehet jelen Petőfi az óvodában? Óvodai Nevelés, 2023/4. 29–31.
Vallent Brigitta: De mi az a plajbász? Benedek Elek mesevilágának szókincséről – szókincsvizsgálat 4. osztályos tanulók körében. Magyar Református Nevelés, 2023/3. 130–140.
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.