Három ország magyar pedagógushallgatói találkoztak Nagykőrösön 2024. október 21–25. között az Oktatás és inklúzió – Művészetek és nyelvek a komplex szemléletű pedagógiában című Erasmus+ Blended Intensive Program (BIP) keretében, hogy megosszák tapasztalataikat, bővítsék módszertani és pedagógiai ismereteiket. A komáromi Selye János Egyetem Tanárképző Karának, a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának és a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának 28 hallgatója komplex szakmai műhelymunkák megvalósítása során tanulmányozta és próbálta ki a meséléshez és a mesemondáshoz kapcsolható metodikai, nevelési és fejlesztési lehetőségeket.
A program kidolgozása során cél volt tudatosítani, milyen fontos a nevelésben és az oktatásban a komplex, emberközpontú, keresztyén pedagógiai szemlélet. A képzés kiindulópontját a közös európai kulturális örökség egy sajátosan magyar eleme, a sokszínű magyar(országi) (nép)mesekincs adta. Erre épültek az intenzív blended képzés online előadásai, az egyénileg és csoportban megvalósítandó feladatok és a jelenléti képzés kooperatív foglalkozásai és műhelymunkái.
A részt vevő hallgatók október 16-án online előadásokat hallgathattak meg a népmesék közösség-összetartó erejéről, a komplex művészeti nevelés ismérveiről és az alkotás öröméről, illetve a bábjáték és a meseirodalom kapcsolatáról. Október 21-én pedig már Nagykőrösön vette kezdetét a „mesés” hét, amelynek során a különféle alkotási területek összekapcsolódásával a hallgatók bevezetést kaphattak abba, miként közvetíthetik mások számára a hagyományos magyar kultúra komplex egységélményét tradicionális, fenntartható (pl. bábkészítés) és modern (pl. digitális animáció) technikák összefonásával.
Az egyes műhelyek a mese és a szabad alkotás, a bábkészítés, a zene, az animáció, a drámapedagógia kapcsolata mellett a mesemondás és meseolvasás témáival is foglalkoztak. A hallgatók különféle technikák kipróbálásával kellékeket, tárgyakat és díszeket alkottak a mesék világának kreatív megelevenítéséhez. Zenei inspirációkat és digitális animációkat készítettek. A drámaműhelyben különféle konvenciókat próbálhattak ki olyan lineáris és asszociatív keretjáték-tervezési fortélyokkal gazdagodva, amelyek segíthetik mindennapi pedagógiai munkájukat.
Az alkotó műhelymunka mellett megismerték Nagykőrös nevezetességeit. A város lakóival együtt emlékeztek Arany János halálának évfordulójára, és részt vettek az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékére rendezett ünnepségen. Teljes napot töltöttek Kecskeméten, ahol betekinthettek a Ciróka Bábszínház kulisszái mögé, és ellátogattak a Magyar népmeséket is gyártó, legendás Kecskemétfilm animációs műhelyébe. Városnéző sétájukat Gimesi Dóra Tündér ballonkabátban című kortárs meséjének és bábdarabjának kecskeméti helyszínei fogták keretbe.
Október 25-én a program projektdélelőttel zárult, amelyen minden részt vevő csapat bemutatta és előadta saját nagykőrösi meséjét. A BIP minden résztvevője sokat tanult az egy hét alatt közösséggé összekovácsolódott társaktól. Így remélhető, hogy a hét nemcsak szép emlék marad a későbbiekben, s nemcsak a hallgatók későbbi szakmai munkájához nyújtott segítséget, de erősítette a három ország magyar nyelvet beszélő pedagógushallgatóinak összetartozás-érzését is.
A programban részt vevő oktatók: KRE PK – Pap Ferenc, Tolnai Ágnes, Tóth Etelka, Bárdos Dóra, Fehér Éva, Galuska László Pál, Górnagy Gyula, Somodi Ildikó, Szarka Júlia, Szinger Veronika; PKE GTK – Bordás Andrea, Kelemen Henrietta; SJE TKK – Baka Patrik, Lőrincz Gábor, Török Tamás.
A BIP résztvevői írták:
Örülök, hogy részese lehettem ennek a hétnek, és hogy egy ilyen tapasztalatokkal teli időszakot tudhatok magam mögött. Köszönöm szépen!
***
Nagyon élménydús hét volt! Köszönöm szépen az emlékeket! Nagykőrös egy gyönyörű város, a BIP meg vagány volt!
***
Nagyon jól telt a hét, sok új helyet bejártam, érdekes dolgokat hallhattam és tanulhattam.
***
Élményekben és kihívásokban gazdag napjaink voltak. Köszönjük.
***
Nagyon kreatívak voltak a programok.
***
Szerintem az interaktív csoportos játékok voltak a legizgalmasabbak.
***
Öröm volt itt lenni!
***
Tetszett minden, örülök, hogy itt lehettem. Sok sikert kívánok a károlis diákoknak!
***
Számomra az egész hét csodás és hasznos élményeket adott. Úgy érzem, nagyon sok mindent viszek magammal, és hálás vagyok a gazdag programokért.
***
Színes, szabadabb, fantáziadús volt, és örök emlék marad!