A Pedagógiai Kar és a Károli Junior Akadémia szervezésében első alkalommal hirdette meg egyetemünk a Tanulva tanítani – tanítva tanulni pedagógiai projektversenyt az egyházi fenntartású középfokú intézmények tanulói számára. A háromfordulós verseny döntője március 9-én a Pedagógiai Kar nagykőrösi székhelyén zajlott.
A verseny kiemelt célkitűzései között szerepelt a pedagógia iránt érdeklődő diákok kibontakozásának támogatása. Emellett jó lehetőséget kínált a verseny azok számára is, akik fontosnak tartják a keresztyén értékeket, szívesen mérettetik meg magukat olyan területeken, mint az érvelés, kritikai gondolkodás, esszéírás, kreatív feladatok kiötlése, vagy mert terveik között szerepel a továbbtanulás a Károli Gáspár Református Egyetemen.
Az első fordulóban a résztvevők egy feladatlapot töltöttek ki, amelyet a középiskolában fejlesztendő kulcskompetenciákra támaszkodva állítottak össze a Pedagógiai Kar oktatói. A második fordulóban a meghirdetett témák között szabadon választva készítették el a versenyzők pedagógiai projektmunkájukat, amelyet a tudományos munkák minősítésének megfelelően két bíráló értékelt. E pályaművek külön értéke, hogy magas színvonalú, elméleti és módszertani kérdéseket tárgyaló szakirodalomra alapozott, illetve több esetben a gyakorlatban is megvalósított, kipróbált elemeket tartalmazó, színes, változatos, témájukat eredeti nézőpontokból megközelítő munkák születtek. A harmadik fordulóban, a döntőben végül 15 tanuló mutatta be szóban is a pályaművét.
A versenyzők közül hatan esszét alkottak a pedagógushivatás témakörében egy vagy több gyakorló pedagógussal készített interjú alapján. A pályaművek bemutatásában hangsúlyt kapott a tanulók példaértékű nyitottsága a pedagóguspálya iránt, a dolgozatokból megismerhető volt tanító, tanár, gyógypedagógus, általános és középiskolában tanító pedagógus életútja, szakmai ethosza is. Az interjúk alapján készült elemzések érzékenyen és átfogóan nyúltak olyan fontos témákhoz, mint a keresztyén értékrendszer érvényesítése a mindennapi gyakorlatban, a pedagógus elhivatottságának, hazaszeretetének, kreatív, önfejlesztő magatartásának, kollegiális kapcsolatépítésének jelentősége az iskolai munka sikerességével és hatékonyságával összefüggésben, vagy a sajátos nevelési igényű tanulók megsegítésének perspektívái.
A döntőbe jutott versenyzők közül kilencen gyermekcsoport számára állítottak össze komplex foglalkozástervet, amely a húsvéti ünnepkörbe tartozó valamely ünnepre készüléshez kapcsolódott, majd pedig elemezték ezt. Készült foglalkozásterv óvodások, alsó és felső tagozatos diákok, illetve középiskolások számára is. Megjelentek a virágvasárnap, a nagyhét, a húsvét, a feltámadás témájával kapcsolatos igei tartalmak. Több versenyző a gyakorlatban is kipróbálta a tervezetét, és így gyakorlati tapasztalatairól is be tudott számolni. Módszertani szempontból rendkívül változatos, több szempontból elemzett foglalkozástervek születtek, amelyekben bábjáték, tánc, rajz, mozgásos játék, digitális és hagyományos rejtvények sokasága színesítette, vitte közelebb a kiválasztott életkori csoporthoz, és tette számukra megélhetővé a keresztyénség legszebb ünnepét.
Eredmények
Pedagógushivatás kategóriában:
- helyezést ért el Révész Levente, a kisvárdai Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium tanulója. Felkészítő tanára: Borbélyné Péter Zsófia.
- helyezést ért el Fülöp Vajk, a Gödöllői Református Líceum Gimnázium tanulója. Felkészítő tanára: Tavi Renáta Tímea.
- helyezést ért el Rímes Laura Éva, a szobi Szent László Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium tanulója. Felkészítő tanára: Korodi Szidónia.
Húsvéti ünnepkör kategóriában:
- helyezést ért el Angyal Tamás, a mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda tanulója. Felkészítő tanára: Mészáros Gabriella.
- helyezést ért el Nyilas Anna, a Szentendrei Református Gimnázium tanulója. Felkészítő tanára: Dr. Harmathy Andrásné.
- helyezést ért el Mihályi Gellért István, a Jászapáti Gróf Széchenyi Katolikus Általános Iskola és Gimnázium tanulója. Felkészítő tanára: Farkasné Besenyei Mária.
Különdíjban részesült: Hajdu Brigitta, a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium tanulója. Felkészítő tanárai: Bartha Melinda Ildikó és Lázár Emőke.
Az esemény üde színfoltja volt a nagyenyedi diákok saját kezűleg készített szemléltetőeszközökkel illusztrált bemutatója. A közösség erősítését szolgálta az a tény, hogy a versenyzők és a felkészítő tanárok többsége már előző este megérkezett a Pedagógiai Kar kollégiumába, ahol a szervezők családias fogadtatásban részesítették a vendégeket. A verseny ünnepélyes megnyitóját megelőzően mindenki részt vett a kar napindító istentiszteletén, bepillantva ezzel is egyetemünk életébe. A verseny előkészítésébe és lebonyolításába aktívan kapcsolódtak be a kar hallgatói, akiknek segítségére mindenben számíthattak a diákok és felkészítő tanáraik. Bízunk abban, hogy az együtt töltött nap folyamán vendégeink számára megélhetővé vált, milyen is a Pedagógiai Karhoz tartozni és károlisnak lenni. Erről tanúskodnak a felkészítő tanároktól érkezett megtisztelő visszajelzések, amelyeket ezúton is köszönönünk.
„Régen éreztem már azt, hogy egy református intézményünkben otthon vagyok, otthon lehetek.” (Dr. Harmathy Andrásné, Szentendre)
„Mindenkinek ajánlom majd ezt a barátságos, otthonos intézményt, ahol nagyon színvonalas képzés folyik.” (Korodi Szidónia, Szob)
„Hálás szívvel gondolunk vissza Nagykőrösre, a Károli-egyetemre, további sok sikert és Isten áldását kívánjuk életükre és munkájukra.” (Mészáros Gabriella, Mosonmagyaróvár)