Pap Ferenc, Szetey Szabolcs, Fehér Ágota (szerk.) (2025): Tehetségterületek és tehetségprogramok

Pap Ferenc – Szetey Szabolcs – Fehér Ágota (szerk.) (2025): Tehetségterületek és tehetségprogramok. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás

Szakmai lektor: Balogh Dávid

ISBN 978-615-6637-62-8

© Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2025
© Szerzők, szerkesztők, 2025

 

A tehetséggondozással foglalkozó szakirodalmak széles körben segítenek teljesebbé tenni a tehetségről való gondolkozásunkat, a tehetséges személyiség sokszínűségére is építő, komplex programok szervezésére bíztatnak. Ahogyan az érintettek lelki élményei és sajátosságai, úgy képességrendszerük is egyedi összetettséget hordoz. Tehetséggondozó pedagógusok számára azt üzeni mindez, hogy segítő-fejlesztő kísérésüket ugyancsak érdemes a gardneri többszörös intelligencia-modellnek megfelelően, komplexen szervezni. Jelen kötetben elsősorban a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának Tehetség – Hit – Identitás konferenciasorozatához kapcsolódó tanulmányok és kutatási kivonatok olvashatóak a gardneri intelligenciaterületekhez illeszkedő tehetségprogramok, jó gyakorlatok, illetve azok hatékonyságvizsgálatainak bemutatásával. A kötet a Hitéleti képzések és a tehetséggondozás fejlesztése című kari kutatási pályázat támogatásával jelenik meg.

Tartalom

ELŐSZÓ - 7

TANULMÁNYOK - 8

Gombkötőné Lombár Izabella: „Őrzői vagyunk” – Kiemelkedő képességek és/vagy könnyedség - 9

Gombkötőné Lombár Izabella: KIP – A Komplex Instrukciós Program módszer - 17

Maczelka Gáborné – Csontosné Buzás Zsuzsa – Maródi Ágnes: A dalismeret vizsgálata felső tagozatos tanulók körében - 27

Valentné Albert Éva: Szükség van a vadonra - 51

Nemes-Németh Nóra: Hová lett a jövőnek megannyi lámpása? - 60

Varga-Csikász Csenge: Die entwicklung von (drama-)pädagogischem talent im kontext der veränderungen in der kompetenzbasierten ausbildung - 71

Farkas Dóra – Geiling Borbála: Táboroztatás a tehetségsegítés szolgálatában - 84

Bárdos Dóra: Digitális identitás kialakítása az online oktatás során és szerepe a tehetségsegítés folyamatában - 99

Szűcs Boglárka: A COVID-19 pandémia pedagógiai vonatkozásai és tanulságai a tehetséggondozás tükrében - 121

Szabó Anita: Kiemelkedő képességek kontra szabálytudat - 134

Dósa Zoltán: Tehetség és megtévesztés – az erény árnyoldalai - 143

Rixer Ádám: Tehetség – hit – identitás - 154

Megyeriné Runyó Anna: Tehetségfejlesztés és megvalósulása az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán - 163

KUTATÁSOK KIVONATAI - 175

Gombkötőné Lombár Izabella: „Őrzői vagyunk” – Kiemelkedő képességek és/vagy könnyedség - 176

Gombkötőné Lombár Izabella: KIP – A Komplex Instrukciós Program módszer - 178

Molnár Márta – Juhászné Bóka Szilvia: Nyelvi készségek és komplex személyiségfejlesztés a tehetséggondozás jegyében - 180

Bárdi Árpád: 3M: Műhelymunka – Megfigyelés és Mérés - 181

Kemény Gabriella: Természettudományi tehetségműhely - 182

Valentné Albert Éva: Szükség van a vadonra - 183

Zalay Szabolcs: A teremtett világ felfedezése a pedagógia világában – isteni és emberi dimenziók - 184

Zalay Szabolcs: Tehetséggondozás egy holisztikus iskolarendszerben - 185

Tolnai Ágnes: Minőségbiztosítási kérdések a tehetséggondozásban - 186

Nemes-Németh Nóra: Hová lett a jövőnek megannyi lámpása? - 187

Varga-Csikász Csenge: A (dráma)pedagógiai tehetség kibontakozása a kompetenciaalapú képzések változásai mentén - 188

Farkas Dóra – Geiling Borbála: Táboroztatás a tehetségsegítés szolgálatában - 190

Bősze Brigitta – Devosa Iván: A Microsoft Minecraft mint digitális játék alkalmazása az oktatásban, tehetségfejlesztésben - 191

Bárdos Dóra: Digitális identitás kialakítása az online oktatás során és szerepe a tehetségsegítés folyamatában - 193

Szűcs Boglárka: A COVID-19 pandémia oktatási rendszerekre vonatkozó hatásai és tanulságai a tehetséggondozás tükrében - 194

Veréb Lilla: Felkészülés az OTDK-ra a pandémia idején - 195

Veréb Lilla: Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciája (KGYTK) - 196

Szabó Anita: Kiemelkedő képességek kontra szabálytudat - 197

Kovács Jusztina: Megküzdés serdülőkorban az eriksoni identitáskeresés tükrében, mesei üzenetekre építve - 198

Dósa Zoltán: Tehetség és megtévesztés – az erény árnyoldalai - 199

Dobszay Ambrus – Mészáros Lukács: A ferences ösztöndíjprogram bemutatása - 200

Csízy Katalin: Iulianus császár oktatáspolitikája - 202

A KÖTET SZERZŐI - 203

Tehetséggondozás és református szellemiség. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás