Pap Ferenc – Szetey Szabolcs – Fehér Ágota (szerk.) (2025): Tehetségterületek és tehetségprogramok. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás
Szakmai lektor: Balogh Dávid
ISBN 978-615-6637-62-8
© Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2025
© Szerzők, szerkesztők, 2025
A tehetséggondozással foglalkozó szakirodalmak széles körben segítenek teljesebbé tenni a tehetségről való gondolkozásunkat, a tehetséges személyiség sokszínűségére is építő, komplex programok szervezésére bíztatnak. Ahogyan az érintettek lelki élményei és sajátosságai, úgy képességrendszerük is egyedi összetettséget hordoz. Tehetséggondozó pedagógusok számára azt üzeni mindez, hogy segítő-fejlesztő kísérésüket ugyancsak érdemes a gardneri többszörös intelligencia-modellnek megfelelően, komplexen szervezni. Jelen kötetben elsősorban a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának Tehetség – Hit – Identitás konferenciasorozatához kapcsolódó tanulmányok és kutatási kivonatok olvashatóak a gardneri intelligenciaterületekhez illeszkedő tehetségprogramok, jó gyakorlatok, illetve azok hatékonyságvizsgálatainak bemutatásával. A kötet a Hitéleti képzések és a tehetséggondozás fejlesztése című kari kutatási pályázat támogatásával jelenik meg.
Tartalom
ELŐSZÓ - 7
TANULMÁNYOK - 8
Gombkötőné Lombár Izabella: „Őrzői vagyunk” – Kiemelkedő képességek és/vagy könnyedség - 9
Gombkötőné Lombár Izabella: KIP – A Komplex Instrukciós Program módszer - 17
Valentné Albert Éva: Szükség van a vadonra - 51
Nemes-Németh Nóra: Hová lett a jövőnek megannyi lámpása? - 60
Farkas Dóra – Geiling Borbála: Táboroztatás a tehetségsegítés szolgálatában - 84
Szabó Anita: Kiemelkedő képességek kontra szabálytudat - 134
Dósa Zoltán: Tehetség és megtévesztés – az erény árnyoldalai - 143
Rixer Ádám: Tehetség – hit – identitás - 154
Megyeriné Runyó Anna: Tehetségfejlesztés és megvalósulása az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán - 163
KUTATÁSOK KIVONATAI - 175
Gombkötőné Lombár Izabella: „Őrzői vagyunk” – Kiemelkedő képességek és/vagy könnyedség - 176
Gombkötőné Lombár Izabella: KIP – A Komplex Instrukciós Program módszer - 178
Bárdi Árpád: 3M: Műhelymunka – Megfigyelés és Mérés - 181
Kemény Gabriella: Természettudományi tehetségműhely - 182
Valentné Albert Éva: Szükség van a vadonra - 183
Zalay Szabolcs: A teremtett világ felfedezése a pedagógia világában – isteni és emberi dimenziók - 184
Zalay Szabolcs: Tehetséggondozás egy holisztikus iskolarendszerben - 185
Tolnai Ágnes: Minőségbiztosítási kérdések a tehetséggondozásban - 186
Nemes-Németh Nóra: Hová lett a jövőnek megannyi lámpása? - 187
Farkas Dóra – Geiling Borbála: Táboroztatás a tehetségsegítés szolgálatában - 190
Veréb Lilla: Felkészülés az OTDK-ra a pandémia idején - 195
Veréb Lilla: Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciája (KGYTK) - 196
Szabó Anita: Kiemelkedő képességek kontra szabálytudat - 197
Dósa Zoltán: Tehetség és megtévesztés – az erény árnyoldalai - 199
Dobszay Ambrus – Mészáros Lukács: A ferences ösztöndíjprogram bemutatása - 200
Csízy Katalin: Iulianus császár oktatáspolitikája - 202
A KÖTET SZERZŐI - 203
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.