Pap Ferenc – Szetey Szabolcs – Fehér Ágota (szerk.) (2025): Tehetséggondozás és református szellemiség. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás
Szakmai lektor: Balogh Dávid
ISBN 978-615-6637-60-4
© Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2025
© Szerzők, szerkesztők, 2025
A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kara református pedagógusképző intézményként kiemelten tekint a tehetséggondozás témájára: pedagógushallgatók legjobb képességeinek kibontakoztatásán túl támogatva köznevelési intézmények tehetségsegítő tevékenységeit, valamint mindezekhez kapcsolódó kutatásokat. A Kar a témára annak hitéleti meghatározói mentén is tekint, a tehetséggondozásban szerepet játszó lelki többlet megragadására is törekszik református szellemiségben. Jelen kötetben elsősorban a Pedagógiai Kar Tehetség – Hit – Identitás konferenciasorozatának témájához kapcsolódó, e hitéleti vonatkozásokat érintő tanulmányok és kutatási kivonatok olvashatók. A kötet a Hitéleti képzések és a tehetséggondozás fejlesztése című kari kutatási pályázat támogatásával jelenik meg.
Tartalom
ELŐSZÓ - 7
TANULMÁNYOK - 9
Pap Ferenc – Fehér Ágota: Tehetséggondozás mint lelki segítés - 10
Bognárné Kocsis Judit: Képesség- és tehetségfejlesztés a hitfejlődés tükrében - 22
Lehoczky Mária Magdolna: A hittanoktató személyének szakmai és belső értékei - 31
Sanda István Dániel: A hazai női szakképzés kezdetei a református egyház kebelében - 48
Mészáros László: Tehetség – hit – identitás az ókeresztyén korban - 57
Mészáros László: Buzdítás, nevelés és tanítás Alexandriai Kelemen műveiben - 64
Vörös Klára: A hit és a tehetség az istenvágy erős kötelékei - 72
Dergez-Rippl Dóra: Medialitás és lelki nevelés – tudományköziség az analitikus pszichológiában - 79
Dergez-Rippl Dóra: A vallásos művészi élmény lélektani és pedagógiai jelentőségéről - 90
Fancsal Kinga Ibolya: József, Jákób fia „régen” és „ma” - 102
Bálint-Pallaghy Réka: A „táblacserés iskolák” örömei és kihívásai - 122
Harkányiné Trajtler Dóra: Új kihívások az egyháztörténet oktatásában – a Z generáció oktatása - 132
Kádár Péter – Sümegi Péterné: Tehetség – ajándék a szolgálatra - 142
KUTATÁSOK KIVONATAI - 174
Ackermanné Kelő Kamilla: A hit és a hűség megjelenése Guckler Hedvig rajztanár életútjában - 175
Ács Marianna: Tehetséggondozás a Baranyai Református Egyházmegye Levéltárában - 176
Berki Viktória: A (keresztyén) pedagógus szerepe a tehetséggondozásban - 177
Bognárné Kocsis Judit: Képesség- és tehetségfejlesztés a hitfejlődés tükrében - 178
Dergez-Rippl Dóra: „Hívjuk vagy sem, Isten jelen lesz” - 179
Fancsal Kinga Ibolya: József, Jákób fia „régen” és „ma” - 180
Fehér Ágota – Bálint Ágnes – Ács Marianna: A praeceptori rendszer szerepe a tehetséggondozásban - 181
Fehér Ágota – Bálint Ágnes – Ács Marianna: Tehetséggondozás diákszemmel - 182
Fuszek Csilla: Spiritualitás – valóban létező tehetségterület? - 183
Kádár Péter – Sümegi Péterné – Fehér Ágota: A hit szerepe a képességek kibontakoztatásában - 187
Lehoczky Mária Magdolna: Vezérfény a gyermek lelke előtt - 188
Lehoczky Mária Magdolna: A vallástanítók szerepe az identitásformálásban - 189
Lehoczky Mária Magdolna: Kiss Áron játszó embere - 191
Mészáros László: A tehetség gondozásának teológiai és pedagógiai gyökerei az ókeresztyén korban - 192
Pete József: Vallási tartalmak megjelenése középiskolai kerettantervekben - 195
Sanda István Dániel: A hazai női szakképzés kezdetei a Református Egyház kebelében - 196
Sebestyén József: A tehetséggondozó Jézus – a krisztusi tehetségfelfogás megjelenése a katekézisben - 197
Szabari Erika: A gyermeki személyiség és tehetség kibontakoztatásának lehetőségei hittan órán - 198
Vörös Klára: A hit és a tehetség az istenvágy erős kötelékei - 199
A KÖTET SZERZŐI - 200
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.