Pap Ferenc – Szetey Szabolcs – Fehér Ágota (szerk.) (2025): Korai tehetséggondozás és az alkotóképesség fejlesztése. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás
Szakmai lektor: Balogh Dávid
ISBN 978-615-6637-61-1
© Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2025
© Szerzők, szerkesztők, 2025
A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának képzési portfóliójában jelentős szerepet kap a korai életszakaszok irányában érzékeny figyelemmel, értő és érző gondoskodással forduló nevelők képzése és továbbképzése. A Kar Tehetség – Hit – Identitás konferenciasorozatára ugyancsak jelentősebb számban érkeztek óvodai, illetve kisgyermekkori tehetséggondozáshoz illeszkedő előadások, tehetségprogramok beszámolásai, így mindezeken keresztül ennek az érzékeny életszakasznak szerepét, s az ebben is gyökerező alkotóképesség és a művészeti területen bontakozó tehetségek világát, művészetfilozófiai elemzéseket tartalmazó írásokat, kutatási kivonatokat tartalmazza e kötet, érintve többek között a múlt értékeit megerősítő neveléstörténeti meghatározókat és modernebb, digitális eszköztárat is bevonó újabb üzeneteket egyaránt. A kötetet teljesebbé teszi a pedagógusok szerepét, ráhangolódó segítségét kibontó és alátámasztó tehetséggondozási vonatkozások. A kötet a Hitéleti képzések és a tehetséggondozás fejlesztése című kari kutatási pályázat támogatásával jelenik meg.
Tartalom
ELŐSZÓ - 7
TANULMÁNYOK - 8
Bényei Erzsébet: Tehetséggondozás az óvodában – lehetőségek és korlátok - 9
Cseke-Marosi Eszter: A tehetségsegítés lehetőségei az óvodai hagyományátadásban - 25
Cseke-Marosi Eszter: Az óvodai népművészeti nevelés személyiségformáló hatása - 33
Kovács Alexandra Mária: Tehetséggondozás óvodapedagógusok vélekedése alapján - 41
Szima Zsuzsa – Valentné Albert Éva: Pozitív hatások életünkben a sérült gyermek érkezése után? - 66
Duró Zsuzsa: Képesség- és tehetségfejlesztés fekete-fehérben - 96
Gróz Andrea: A tehetséggondozás kihívásai Révész Géza felfogásában - 113
Cseri Kinga: A művészi tapasztalatban rejlő lehetőségek - 121
Dergez-Rippl Dóra: A láthatótól a láthatatlanig - 129
Szőke-Milinte Enikő: Tanulás és alkotás a digitális pedagógiában - 138
Ackermanné Kelő Kamilla: A tehetséggondozás kritikus pontjai gyakorló pedagógusok gondolatai alapján - 152
KUTATÁSOK KIVONATAI - 164
Bényei Erzsébet: Tehetséggondozás az óvodában – lehetőségek és korlátok - 165
Cseke-Marosi Eszter: A tehetségsegítés lehetőségei az óvodai hagyományátadásban - 166
Ozsváth Gábor Dániel: Identitás és népi örökség - 167
Cseke-Marosi Eszter: Az óvodai népművészeti nevelés személyiségformáló hatása - 168
Dergez-Rippl Dóra: Létmagyarázó művészet – a „festői magatartás” gerzsoni eszményéről - 169
Duró Zsuzsa: Képesség- és tehetségfejlesztés fekete-fehérben - 171
Gróz Andrea: A tehetségvédelem 19. Századi úttörője - 172
Gróz Andrea: Egy sajátos tehetségfelismerési koncepció a 20. Század elejéről - 173
Gál Rebeka: Zenei készségek és tehetségek óvodáskorban - 174
Tömösvári Gáborné Stocker Noémi: Tehetséggondozás kisgyermekkorban – komplex alkotóműhely - 175
Szőke-Milinte Enikő: Az alkotás mint pedagógiai alapelv a 21. században - 176
Papp Kata: A tehetség kibontakozása az anamnézis tükrében - 178
Szima Zsuzsa – Valentné Albert Éva. Pozitív hatások életünkben a sérült gyermek érkezése után? - 179
Veréb Lilla: Hiszünk-e a tehetségekben? A környezet segítő szerepe a tehetség kibontakoztatásában - 181
Holló Dóra: Együtt vagy külön? Tehetséges gyermekek az oktatási rendszerben - 184
Holló Dóra: Sein és Sollen az alsó tagozatos tehetséggondozásban - 185
A KÖTET SZERZŐI - 186
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.