Pap Ferenc, Szetey Szabolcs, Fehér Ágota (szerk.) (2025): Korai tehetséggondozás és az alkotóképesség fejlesztése

Pap Ferenc – Szetey Szabolcs – Fehér Ágota (szerk.) (2025): Korai tehetséggondozás és az alkotóképesség fejlesztése. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás

Szakmai lektor: Balogh Dávid

ISBN 978-615-6637-61-1

© Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2025
© Szerzők, szerkesztők, 2025

 

A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának képzési portfóliójában jelentős szerepet kap a korai életszakaszok irányában érzékeny figyelemmel, értő és érző gondoskodással forduló nevelők képzése és továbbképzése. A Kar Tehetség – Hit – Identitás konferenciasorozatára ugyancsak jelentősebb számban érkeztek óvodai, illetve kisgyermekkori tehetséggondozáshoz illeszkedő előadások, tehetségprogramok beszámolásai, így mindezeken keresztül ennek az érzékeny életszakasznak szerepét, s az ebben is gyökerező alkotóképesség és a művészeti területen bontakozó tehetségek világát, művészetfilozófiai elemzéseket tartalmazó írásokat, kutatási kivonatokat tartalmazza e kötet, érintve többek között a múlt értékeit megerősítő neveléstörténeti meghatározókat és modernebb, digitális eszköztárat is bevonó újabb üzeneteket egyaránt. A kötetet teljesebbé teszi a pedagógusok szerepét, ráhangolódó segítségét kibontó és alátámasztó tehetséggondozási vonatkozások. A kötet a Hitéleti képzések és a tehetséggondozás fejlesztése című kari kutatási pályázat támogatásával jelenik meg.

Tartalom

ELŐSZÓ - 7

TANULMÁNYOK - 8

Bényei Erzsébet: Tehetséggondozás az óvodában – lehetőségek és korlátok - 9

Cseke-Marosi Eszter: A tehetségsegítés lehetőségei az óvodai hagyományátadásban - 25

Cseke-Marosi Eszter: Az óvodai népművészeti nevelés személyiségformáló hatása - 33

Kovács Alexandra Mária: Tehetséggondozás óvodapedagógusok vélekedése alapján - 41

Szima Zsuzsa – Valentné Albert Éva: Pozitív hatások életünkben a sérült gyermek érkezése után? - 66

Takácsné Szabó Melinda: A játék és a kooperáció szerepe az óvodai tehetséggondozásban és a tanulási kompetenciák fejlesztésében - 79

Duró Zsuzsa: Képesség- és tehetségfejlesztés fekete-fehérben - 96

Gróz Andrea: A tehetséggondozás kihívásai Révész Géza felfogásában - 113

Cseri Kinga: A művészi tapasztalatban rejlő lehetőségek - 121

Dergez-Rippl Dóra: A láthatótól a láthatatlanig - 129

Szőke-Milinte Enikő: Tanulás és alkotás a digitális pedagógiában - 138

Ackermanné Kelő Kamilla: A tehetséggondozás kritikus pontjai gyakorló pedagógusok gondolatai alapján - 152

KUTATÁSOK KIVONATAI - 164

Bényei Erzsébet: Tehetséggondozás az óvodában – lehetőségek és korlátok - 165

Cseke-Marosi Eszter: A tehetségsegítés lehetőségei az óvodai hagyományátadásban - 166

Ozsváth Gábor Dániel: Identitás és népi örökség - 167

Cseke-Marosi Eszter: Az óvodai népművészeti nevelés személyiségformáló hatása - 168

Dergez-Rippl Dóra: Létmagyarázó művészet – a „festői magatartás” gerzsoni eszményéről - 169

Takácsné Szabó Melinda: A játék és a kooperáció szerepe az óvodai tehetséggondozásban és a tanulási kompetenciák fejlesztésében - 170

Duró Zsuzsa: Képesség- és tehetségfejlesztés fekete-fehérben - 171

Gróz Andrea: A tehetségvédelem 19. Századi úttörője - 172

Gróz Andrea: Egy sajátos tehetségfelismerési koncepció a 20. Század elejéről - 173

Gál Rebeka: Zenei készségek és tehetségek óvodáskorban - 174

Tömösvári Gáborné Stocker Noémi: Tehetséggondozás kisgyermekkorban – komplex alkotóműhely - 175

Szőke-Milinte Enikő: Az alkotás mint pedagógiai alapelv a 21. században - 176

Somogyi Éva: Óvodás tehetségígéretek gondozása a „Világot látok” című komplex gazdagító program megvalósításával - 177

Papp Kata: A tehetség kibontakozása az anamnézis tükrében - 178

Szima Zsuzsa – Valentné Albert Éva. Pozitív hatások életünkben a sérült gyermek érkezése után? - 179

Veréb Lilla: Hiszünk-e a tehetségekben? A környezet segítő szerepe a tehetség kibontakoztatásában - 181

Veréb Lilla – Varga-Csikász Csenge: A pedagógusképzők és a pedagógusok kompetenciái – a tehetségsegítés tükrében - 182

Holló Dóra: Együtt vagy külön? Tehetséges gyermekek az oktatási rendszerben - 184

Holló Dóra: Sein és Sollen az alsó tagozatos tehetséggondozásban - 185

A KÖTET SZERZŐI - 186

Tehetséggondozás és református szellemiség. Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Nagykőrös, online kiadás